سوالات رايج در کلاس آنلاين(Adobe connect):

 

1. آيا تمامي افراد حاضر در کلاس دسترسي به ضبط کلاس دارند و از چه طريقي کلاس هاي آنلاين ضبط مي شود؟

تنها افرادي که دسترسي Host دارند (استاد، پشتيبان  و همکار آموزشي استاد) مي توانند کلاس را ضبط کنند.

در کلاس آنلاين, در نوار بالايي، گوشه سمت چپ, بر روي منوي Meeting کليک و گزينه Record meeting را انتخاب نموده و در پنجره پيش رو گزينه ok را فعال کرده تا کلاس ضبط شود.

 

2. به چه صورت مي توان به تمامي دانشجويان حاضر در کلاس دسترسي ميکروفون داد؟

اساتيد محترم مي توانند بر روي گزينه Audio در نوار بالايي کلاس آنلاين، کليک نموده و از منوي باز شده گزينه Microphone Rights For Participants را نشان دار نمايند. در اين حالت تمامي دانشجويان حاضر در کلاس دسترسي ميکروفون خواهند داشت. البته در اين شرايط در صورت فعال بودن همزمان ميکروفون ها، نويز و اکو صدا در کلاس ايجاد مي شود که لازم است اساتيد محترم پس از دادن دسترسي ميکروفون به همه دانشجويان از آنها بخواهند تا زماني که نياز به صحبت ندارند ميکروفون ها را غير فعال کنند.

***در نظر داشته باشيد داشتن دسترسي ميکروفون، تنها شرط لازم براي ارسال صدا نيست و دانشجويان ملزم هستند سيستم خود را مجهز به ميکروفون نموده و طبق فيلم هاي آموزشي موجود بر روي سايت .... در قسمت.... تنظيمات صدا را در سيستم عامل ويندوز و همچنين در کلاس آنلاين مربوطه انجام بدهند تا در صورت وجود دسترسي، ميکروفون را فعال نموده و شروع به صحبت نمايند.

 

3. به چه صورت مي توان به تمامي دانشجويان حاضر در کلاس دسترسي وبکم داد؟

اساتيد محترم مي توانند از کشويي(مثلثي) کنار Webcam در بالاي صفحه کلاس گزينه Enable Webcam For Particapants را نشان دار نموده و دسترسي وبکم را براي تمام دانشجويان حاضر در کلاس ايجاد نمايند.

 

4. زمان به اشتراک گذاشتن تصوير، شخص تصوير خود را در کلاس ميبيند اما ساير افراد اين تصوير را ندارند. دليل چيست؟

در اکثر مواقع وبکم به صورت دو مرحله اي فعال مي شود. اولين بار وقتي start my webcam زده مي شود در حالت Preview قرار گرفته و تنها خود فرد تصويرش را ميبيند و در ادامه اگر بر روي گزينه start sharing که در قسمت پايين تصوير قابل رويت است کليک کند اين تصوير به اشتراک گذاشته شده و تمامي افراد حاضر در کلاس آن را خواهند ديد.

 

5. ارتباط استاد با کلاس آنلاين بارها و بلافاصله پس از ورود در کلاس، قطع مي شود. اگر مشکل از سرعت اينترنت نباشد دليل چيست؟

گاهي فايلي که در کلاس به اشتراک گذاشته شده مشکل ساز مي شود که در اين شرايط بلافاصله پس از ورود به کلاس فايل به اشتراک گذاشته شده را متوقف کنيد. در صورت برطرف نشدن مشکل، تصوير خود را نيز متوقف نماييد.

***در نظر داشته باشيد استفاده از گزينه share my screen و webcam بخش زيادي از پهناي باند متعلق به شما را اشغال خواهد کرد. در زمان هاي افت سرعت اينترنت بخصوص مواقعي که صداي شما با تاخير و يا قطع و وصلي ارسال مي شود بهتر است اشتراک صفحه دسکتاپ و وبکم خود را متوقف نماييد.

 

6. در کلاس آنلاين امکان بارگذاري فيلم وجود دارد؟

در صورتي که فرمت فيلم آموزشي mp4 يا flv بوده و حجم آن بيشتر از 50 مگابايت نباشد قابل بارگذاري است. که مي توان از کشويي(مثلثي) کنار share my screen گزينه share document را انتخاب نموده و از پنجره باز شده از قسمت Browse my computer فايل مورد نظر را انتخاب سپس گزينهok را زده و بارگذاري نماييد.

***در نظر داشته باشيد امکان play کردن فيلم بر روي صفحه دسکتاپ و در ادامه به اشتراک گذاشتن صفحه دسکتاپ از طريق گزينه share my screen نيز وجود دارد اما در اين شرايط افراد حاضر در کلاس صداي فيلم پخش شده را نخواهند داشت.

 

7. آيا امکان دانلود فايل هايي که اساتيد در کلاس به اشتراک ميگذارند براي دانشجويان وجود دارد؟

خير، در کلاس آنلاين امکان دانلود فايلهاي بارگذاري شده براي دانشجو وجود ندارد. اساتيد مي توانند در صورت لزوم منابع و فايل هاي آموزشي مربوط به هر درس را در سايت سامانه مديريت يادگيري در صفحه درس مربوطه بارگذاري نمايند.

 

8. زماني که دانشجو ارائه دارد به چه صورت مي توان دسترسي وبکم و بارگذاري فايل را به دانشجو داد؟

به صورت پيش فرض دانشجو با دسترسي Participant وارد کلاس مي شود که بنا به صلاح ديد استاد مربوطه و يا در زمان ارائه مي توان اين سطح دسترسي را بالاتر برده و دانشجو را به Presenter تبديل کرد. در حالت Presenter دانشجو به وبکم و ميکروفون دسترسي داشته و مي تواند صداو تصوير خود و همچنين از گزينه share my screen نيز فايل يا صفحه دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارد.

براي ايجاد اين سطح از دسترسي، نشانگر موس را روي نام دانشجو برده و از منوي باز شده گزينه Make Presenter را انتخاب نماييد.


9. اگر استاد اشتباها پشتيبان را به presenter و يا participant تبديل کند چگونه مي توان مجددا دسترسي Host به پشتيبان داد؟

به دو روش مي توانيد دسترسي را به host تغيير دهيد:

  • خود استاد نشانگر موس را روي نام پشتيبان برده و از منوي باز شده گزينه Make host را انتخاب نمايد.
  • پشتيبان نيز مي تواند از منوي Meeting از گزينه Change My Role مجددا دسترسي خود را بهHost  تغيير دهد.

 

10. به چه روش مي توان پاد  share و يا وبکم را از حالت full screen خارج نمود؟

نشانگر موس را حرکت داده و به سمت بالاي صفحه ببريد، نواري ظاهر مي شود که بر روي آن، چهار فلش کوچک وجود دارد که جهت هاي آن به سمت داخل است با کليک بر روي فلش ها از حالت full screen خارج مي شويد.

 

11. پشتيبان در يک کلاس، امکان فعال کردن ميکروفون خود را ندارد، علت چيست؟

در صورت مواجه شدن با اين مشکل به نماد ميکروفون در کلاس دقت نماييد اگر کنار ميکروفون يک علامت ستاره باشد لازم است که از منوي Audio گزينه Enable single speaker mode را از حالت نشان دار خارج کنيد.

  

12. چگونه مي توان از ورود مهمان به کلاس آنلاين جلوگيري کرد؟

در کلاس آنلاين, در نوار بالايي، گوشه سمت چپ, بر روي منوي Meeting کليک کرده و از منوي موجود در گزينه Manage access & entry گزينه Block guest access  را نشان دار نماييد.(کنار آن يک تيک قرار مي گيرد)

 

13. چگونه مي توان شخص خاصي را براي مثال دانشجوي مهمان را از کلاس خارج نمود؟

ابتدا در پاد مربوط به شرکت کنندگان(Attendees) روي نام فرد مورد نظر کليک کنيد تا نشان دار شود، در ادامه از طريق منوي pod option در گوشه بالا سمت راست پاد شرکت کنندگان، گزينه Remove selected user را انتخاب کنيد.

 

14. آيا امکان برگزاري کلاس آنلاين در فضايي غير از نرم افزار Adobe connect وجود دارد؟

خير، بنا بر دستور معاونت محترم آموزشي، تمامي کلاس هاي آنلاين نيمسال تحصيلي اول سال 1399-1400 مي بايست تنها در سامانه مديريت يادگيري و محيط Adobe connect برگزار شود.

 

15. دليل شطرنجي ديده شدن صفحه به اشتراک گذاشته شده در کلاس آنلاين چيست؟

اگر در کلاس آنلاين، استاد از پنجره مربوط به share my screen  به جاي به اشتراک گذاشتن صفحه دسکتاب از برگه(tab)

اپليکيشن، نرم افزار خاصي در کامپيوتر خود را انتخاب نموده و تنها آن را به اشتراک بگذارد، زماني که نرم افزار مربوطه به حالت minimize در بيايد و يا پنچره ديگري به غير از پنجره نرم افزار مورد نظر بر روي دسکتاپ فعال باشد... ساير افراد حاضر در کلاس تنها يک صفحه شطرنجي خواهند ديد.

 

16. گاهي اوقات محتواي چت در کلاس آنلاين ديده نمي شود. به چه صورت مي توان مشکل را برطرف نمود؟

در صورت برخورد با اين مشکل يکبار از کلاس خارج شده و مجددا وارد کلاس بشويد. در صورت برطرف نشدن مشکل از مرورگر ديگري براي ورود به کلاس استفاده نماييد.

 

 17. چگونه مي توان شخصا از کيفيت صداي خود در کلاس آنلاين مطلع شويم؟

در نوار بالايي کلاس از منوي Meeting گزينه Audio setup wizard… را انتخاب نموده و از پنجره باز شده گزينه Next را زده  و گزينه play sound را کليک نماييد و از کيفيت صداي دريافتي مطلع شويد. در ادامه با زدن گزينه هاي Next به قسمت مربوط به ضبط صدا رسيده که با کليک بر روي گزينه Record مي توانيد صداي خود را ضبط نموده و سپس با توقف ضبط و زدن گزينه Play Recording صداي ضبط شده خود را گوش کنيد.

***در نظر داشته باشيد تست ميکروفون در محيط آزمايشي Audio setup wizard… حين برگزاري کلاس بلامانع است و اختلالي در روند برگزاري کلاس ايجاد نمي کند.

 

 

تنظيم صدا در کلاس آنلاين(Adobe connect):


1. صداي ساير کاربران در کلاس به صورت منقطع دريافت مي شود، علت چيست؟

چنانچه به صحت عملکرد اسپيکر و يا هدفون خود اطمينان داريد و حداقل يکي از کاربران صدا را بدون قطعي و وصلي دريافت ميکنند، افت سرعت اينترنت (سرعت پايين در دريافت ديتا)، مساله ي شماست. براي برطرف کردن مساله موارد زير را بررسي کنيد:

  • در صورت امکان با استفاده از کابل به مودم خود متصل شويد.
  • مودم را در محلي قرار دهيد که حداکثر آنتن دهي را داشته باشد.
  • اطمينان حاصل کنيد که تمامي‌پهناي باند شما براي اتصال به کلاس مورد استفاده قرار گرفته است. (ويندوز و يا نرم افزار ديگري در حال بروزرساني نباشد.)
  • از هات اسپات گوشي استفاده کنيد.
  • در صورت امکان اينترنت ديگري را جايگزين نماييد.
  • چنانچه تصوير استاد و يا ساير کاربران در کلاس فعال است، تصوير ايشان را روي سيستم خود با کليک بر دکمه ي پاز، متوقف کنيد.

 

2. تمامي ‌کاربران، صداي شما را به صورت منقطع دريافت مي کنند، علت چيست؟

چنانچه به صحت عملکرد ميکروفون خود اطمينان داريد، و تمامي‌کاربران صداي شما را به صورت قطع و وصل دريافت ميکنند، افت سرعت اينترنت (سرعت پايين در ارسال ديتا)، مساله ي شماست. براي برطرف کردن مساله موارد زير را بررسي کنيد:

  • در صورت امکان با استفاده از کابل به مودم خود متصل شويد.
  • مودم را در محلي قرار دهيد که حداکثر آنتن دهي را داشته باشد.
  • اطمينان حاصل کنيد که تمامي‌پهناي باند شما براي اتصال به کلاس مورد استفاده قرار گرفته است.
  • از هات اسپات گوشي استفاده کنيد.
  • در صورت امکان اينترنت ديگري را جايگزين نماييد.
  • چنانچه دوربين شما براي ارسال تصوير در کلاس فعال است، آن را متوقف کنيد.
  • اشتراک دسکتاپ، پهناي باند زيادي ميگيرد. چنانچه در حال به اشتراک گذاري صفحه ي دسکتاپ خود هستيد آن را متوقف نماييد و از به اشتراک گذاري فايل استفاده کنيد.

 

3. در صورتي که ميکروفون  فعال است و ارتعاش دارد ولي صدا در داخل کلاس آنلاين ضعيف است، چه راهکاري پيشنهاد مي‌شود؟

  • افزايش صداي ميکروفون در سيستم کامپيوتر                                                                         

الف) ويندوز 7 : در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Recording Devices را انتخاب نماييد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.

در پنجره Microphone Properties روي Level Tab کليک کنيد. ميزان صداي Microphone و در صورت لزوم Microphone Boost را افزايش دهيد.

ب‌) ويندوز 10: در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Open Sound Settings رو انتخاب کنيد. در سمت راست صفحه روي گزينه Sound Control Panel کليک کنيد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.

در پنجره Microphone Properties روي Level Tab کليک کنيد. ميزان صداي Microphone و در صورت لزوم Microphone Boost را افزايش دهيد.

  • افزايش صداي ميکروفون در محيط ادوب کانکت

اگر بعد از افزودن ميزان صدا در کامپيوتر همچنان بلندي صداي ارسالي شما در محيط ادوب کانکت کم هست، لطفا در بالاي صفحه ي کلاس، کشويي کنار آيکون ميکروفون را باز کنيد. گزينه Adjust Microphone Volume را انتخاب نموده و ميزان صدا را افزايش دهيد.

 

4. در صورتي که صدا در داخل کلاس اکو شود چه راهکاري پيشنهاد مي‌شود؟

  • زماني که با يک device، هم زمان دوبار در کلاس وارد شويد صدا اکو خواهد شد.
  • اگر تمامي‌کاربران يا تعدادي از آنها دسترسي ميکروفون دارند، تمامي‌کاربران بايد ميکروفون خود را غير فعال نمايند و تنها فردي که صحبت ميکند ميکروفون خود را فعال نمايد.
  • اکوي صدا در حالتي که فقط يک ميکروفون فعال است در حالتي اتفاق مي‌افتد که فرد از هدست  يا هندزفري استفاده نميکند. در واقع هنگامي که شما اسپيکر و ميکروفن خود را همزمان فعال ميکنيد يک لوپ يا چرخه ي صوتي ايجاد کرده که باعث ميشود صداي خارج شده از اسپيکر توسط ميکروفن دريافت شده و مجددا براي پخش به سرور ارسال شود، اين فرآيند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پي در پي صدا ميشود.


5. در صورتي که صدا در داخل کلاس نويز و خش داشته باشد چه بايد کرد ؟

 در وهله ي اول از صحت کارکرد سخت افزار سيستم خود اطمينان حاصل کنيد. (کارت صدا، ميکروفون، اسپيکر،هدست)

براي تنظيمات صدا مي‌بايست ميزان Microphone Boost  را کاهش دهيد.

  • ويندوز 7 : در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.
گزينه Recording Devices را انتخاب نماييد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.
در پنجره Microphone Properties روي Level Tab کليک کنيد. Microphone Boost  را کاهش دهيد.
  • ويندوز 10: در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Open Sound Settings رو انتخاب کنيد. در سمت راست صفحه روي گزينه Sound Control Panel کليک کنيد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.

در پنجره Microphone Properties روي Level Tab کليک کنيد. Microphone Boost را کاهش دهيد.

 

6. در صورتي که صدا در کلاس آنلاين به صورت ربات گونه (ماشيني) باشد، چه بايد کرد؟

در کلاس آنلاين، در گوشه سمت چپ، بر روي منوي Meeting کليک کنيد. گزينه Preferences را انتخاب کنيد. از ستون سمت چپ، بر روي گزينه Microphone کليک کنيد. در قسمت Advanced Audio Settings تيک موجود در قسمت Use Enhanced Audio را برداريد.

***در نظر داشته باشيد در ويندوز، در پنجره Microphone Properties، در تب Enhancements تيک Disable all sound effects را برداريد و يا بالعکس تيک آن را فعال کنيد.

دسترسي به پنجره Microphone Properties :

  • ويندوز 7 : در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Recording Devices را انتخاب نماييد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.

  • ويندوز 10: در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Open Sound Settings رو انتخاب کنيد. در سمت راست صفحه روي گزينه Sound Control Panel کليک کنيد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد.

 

7. در صورتي که تن صدا در کلاس آنلاين  کم و زياد مي‌شود (يکسري از کلمات شنيده نمي‌شود)، چه بايد کرد؟

  • ويندوز 7 : در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Recording Devices را انتخاب نماييد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد. Microphone Boost  را صفر کنيد و متناسب با آن ميزان Microphone را افزايش دهيد تا صدا حجم بگيرد و بلند تر شود.

  • ويندوز 10: در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Open Sound Settings رو انتخاب کنيد. در سمت راست صفحه روي گزينه Sound Control Panel کليک کنيد. در Recording Tab  روي شکل ميکروفوني که تيک سبز رنگ دارد، دبل کليک کنيد. Microphone Boost را صفر کنيد و متناسب با آن ميزان Microphone را افزايش دهيد تا صدا حجم بگيرد و بلند تر شود.

 

8. با وجود داشتن دسترسي ميکروفون و سبز رنگ بودن نماد ميکروفون در بالاي صفحه کلاس آنلاين همچنان صدا ارسال نمي‌شود؟

  • در کلاس، در قسمت طوسي رنگ صفحه، راست کليک کنيد. گزينه Settings را انتخاب نماييد. در پنجره حاضر، شکل دوم از سمت چپ را انتخاب کنيد. (نماد کامپيوتري که عکس چشم روي آن قرار دارد). دايره کنار Allow را توپر و Remember  را تيک بزنيد.
  • در قسمت بالاي صفحه کلاس، کشويي کنار شکل ميکروفون را باز کنيد. گزينه Select Microphone را انتخاب نماييد. چنانچه سيستم شما مجهز به بيش از يک ميکروفون باشد، ليست ميکروفون ها در اين قسمت قابل مشاهده خواهد بود. نام ميکروفون انتخاب شده در اين قسمت مي‌بايست با نام ميکروفون انتخاب شده در سيستم برابر باشد.

ميکروفون فعال در سيستم :

  • ويندوز 7 : در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Recording Devices را انتخاب نماييد. در Recording Tab ، ميکروفون فعال داراي تيک سبز رنگ مي‌باشد.

  • ويندوز 10: در نوار task bar ، در گوشه ي سمت راست (در کنار تاريخ سيستم)، روي شکل اسپيکر راست کليک کنيد.

گزينه Open Sound Settings رو انتخاب کنيد. در سمت راست صفحه روي گزينه Sound Control Panel کليک کنيد. در Recording Tab ، ميکروفون فعال داراي تيک سبز رنگ مي‌باشد.

به عنوان مثال اگر فردي از لپتاپ استفاده ميکند که داراي يک ميکروفون داخلي است و در عين حال يک هدست مجهز به ميکروفون هم به سيستم خود متصل نموده است، ممکن است ميکروفون فعال که داراي تيک سبز رنگ هست ميکروفون داخلي خود لپتاپ باشد، در حالي که ميکروفون انتخاب شده در محيط کلاس ميکروفون هدست باشد. در نهايت براي کارکرد صحيح ميکروفون در فضاي کلاس، مي‌بايست اين دو ميکروفون يکسان انتخاب شوند.

دقت کنيد در مواردي که لپتاپ شما تنها يک درگاه ورودي/خروجي صدا دارد، يعني يا ميبايست از هدست مجهز به ميکروفون تک فيش و يا از ميکروفون داخلي خود لپتاپ استفاده کنيد. در مواردي که از ميکروفون داخلي لپتاپ استفاده ميکنيد ميتوانيد از هدفون (بدون ميکروفون) براي شنيدن صدا استفاده کنيد.

 

 

مشکلات مربوط به اتصال از طريق گوشي همراه و تبلت:

 

1. اگر استاد يا پشتيبان از طريق گوشي و يا تبلت وارد کلاس آنلاين شوند، چگونه مي توانند ضبط کلاس را فعال نمايند؟

اساتيد و پشتيبانان فني مي‌بايست در نظر داشته باشند که امکان فعال کردن ضبط کلاس در دستگاه گوشي و تبلت فراهم نيست. لذا يا از سيستم کامپيوتري جهت انجام اين کار استفاده کنيد و يا از پشتيبان حاضر در کلاس درخواست کنيد که ضبط کلاس را فعال نمايند. در پايان کلاس نيز ايشان مي‌بايست ضبط را متوقف نمايند.

 

2. هنگام استفاده از گوشي موبايل براي اتصال به کلاس آنلاين، به چه طريقي مي توان صداي ميکروفون را افزايش داد؟

بعد از اعطاي دسترسي ميکروفون در کلاس آنلاين توسط استاد، در گوشه سمت راست صفحه، شکل ميکروفون قابل مشاهده خواهد بود. آن را لمس کنيد. سپس گزينه Connect My Microphone را انتخاب نماييد. در صورت نمايش پيام Allow يا Deny گزينه Allow  را انتخاب نماييد.

بعد از فعال شدن ميکروفون، ميزان صدا (Volume) را که در مرتبه اول در کمترين حالت خود قرار دارد، به سمت راست حرکت دهيد. اين کار را دو بار انجام دهيد تا افزايش بلندي صدا به درستي صورت پذيرد.

دقت بفرماييد در گوشي يا تبلت با سيستم عامل IOS ميبايست پيشتر در قسمت Settings دسترسي برنامه ادوب کانکت به ميکروفون را فعال کرده باشيد.

 

3. اگر از گوشي موبايل و يا تبلت براي اتصال  به کلاس انلاين استفاده شود به چه روشي ميتوان تصوير خود را به اشتراک گذاشت؟

بعد از اعطاي دسترسي دوربين در کلاس آنلاين توسط استاد، در گوشه سمت راست صفحه، شکل دوربين قابل مشاهده خواهد بود. آن را لمس کنيد. سپس گزينه Broadcast را انتخاب نماييد. در صورت نمايش پيام Allow يا Deny گزينه Allow  را انتخاب نماييد.

دقت بفرماييد در گوشي يا تبلت با سيستم عامل IOS ميبايست پيشتر در قسمت Settings دسترسي برنامه ادوب کانکت به دوربين را فعال کرده باشيد.


4. آيا هنگام استفاده از گوشي موبايل و يا تبلت در کلاس انلاين امکان به اشتراک گذاشتن فايل وجود دارد؟

در گوشي و يا تبلت امکان بارگذاري فايل از حافظه دستگاه وجود ندارد. تنها در صورتي که قبلا از طريق سيستم کامپيوتري بارگذاري فايل انجام شده باشد، مي‌توانيد بعد از انتخاب دايره هاي تودرتو در قسمت سمت چپ صفحه، گزينه Start Sharing را فعال نموده و از ليست موجود، فايلي که از قبل بارگذاري شده را انتخاب نماييد.

 

5. چرا وقتي از گوشي و يا تبلت جهت اتصال به کلاس آنلاين استفاده مي شود، فونت فارسي به هم ريخته نمايش داده مي شود و براي برطرف کردن آن چه کاري بايد انجام داد؟

به دليل ناسازگاري محيط ادوب کانکت با فونت فارسي، اسامي کاربران و نيز تايپ فارسي در کلاس به صورت به هم ريخته نمايش داده ميشود. اين امر اجتناب ناپذير است و ميبايست از کيبورد انگليسي براي تايپ در کلاس استفاده کرد.


6. براي پاک کردن کش مرورگر در گوشي هاي اندرويد چه بايد کرد؟

وارد (تنظيمات) «Settings» شده و گزينه  «Storage» را انتخاب کنيد.

در ليست موجود بر روي گزينه «Other Apps» ضربه بزنيد. با اين کار ليستي از تمام اپليکيشن‌هاي نصب شده در گوشي خود را مشاهده خواهيد کرد.

مي خواهيم کش مرورگر «Chrome» را پاک کنيم.

در صفحه اطلاعات اپليکيشن Chrome ، بر روي گزينه «Clear Cache» ضربه بزنيد.

اگر به جاي گزينه «Clear Cache» بر روي گزينه «Clear Storage» ضربه بزنيد، تمامي داده‌هاي اپليکيشن حذف خواهند شد. با اين کار عملا اپليکيشن به حالت اوليه خود پس از نصب باز خواهد گشت.

نسخه‌هاي قديمي‌تر اندرويد به شما امکان حذف کش تمام اپليکيشن‌ها را مي‌دهند که براي اين کار بايد از داخل بخش «Storage» گزينه «Cached Data» را بزنيد. در اينجا بر روي OK ضربه بزنيد تا تمامي فايل‌هاي کش حذف شوند.

 

7. براي پاک کردن کش مرورگر در گوشي هاي Iphone و Ipad چه بايد کرد؟

براي شروع از طريق آي‌فون و يا آي‌پد خود وارد بخش تنظيمات شويد.

به پايين صفحه اسکرول کنيد تا گزينه Safari را مشاهده نماييد، اکنون وارد اين قسمت شويد.

به پايين صفحه برويد و با انتخاب گزينه Clear History and Website Data کش مرورگر خود را پاک سازي کنيد.

 


سوالات مربوط به آزمون:


1. آيا در صورت قطع شدن در حين آزمون امکان بازگشت مجدد به آزمون وجود دارد؟

در صورت قطع شدن در حين آزمون اين امکان وجود دارد که در زمان باقي مانده دانشجو مجددا وارد سامانه شده و در صفحه درس روي آزمون کليک نموده و ادامه شرکت در آزمون را انتخاب کرده و آزمون را به پايان برساند.

 

2. آيا پس از پايان آزمون تستي امکان مشاهده پاسخ سوالات وجود دارد؟

مشاهده بازخورد آزمون وابسته به تنظيماتي است که استاد درس ضمن تعريف آزمون انجام داده‌اند. در غالب موارد قابل مشاهده نخواهد بود.


3. آزمون ها در محيط ادوبي کانکت يا بر روي سامانه مديريت يادگيري برگزار مي شود؟

متناسب با صلاحديد استاد محترم و ماهيت درس يکي از اين دو فضا براي برگزاري آزمون انتخاب خواهد شد. در هر صورت دانشجو ميباست آمادگي حضور در هر دو محيط را داشته باشد.


4. آيا حضور و غياب دانشجو به صورت سيستمي انجام مي شود؟

همه فعاليت هاي انجام شده اعم از شرکت در آزمون، ورود در کلاس، ارسال تکليف و ورود به خود سامانه مديريت يادگيري به صورت سيستمي ثبت خواهد شد.


5. آيا امکان عدم ثبت پاسخ‌ سوالات تستي وجود دارد؟

در صورت خروج احتمالي از صفحه آزمون که ناشي از قطعي برق، اينترنت و بسته شدن پنجره آزمون باشد، تمامي پاسخ ها به جز صفحه جاري که در آن بوده ايد در سامانه ثبت خواهد شد.


6. اگر به هر دليل اعم از قطعي برق، اينترنت يا تاخير در ورود به سامانه موفق به پايان رساندن امتحان در زمان مقرر نشديم، آيا زمان اضافي براي ما در نظر گرفته مي شود؟ 

امکان تغيير در زمانبندي آزمون در حين برگزاري آن وجود نخواهد داشت. در صورت بروز هر مساله‌اي در مورد زمانبندي آزمون، تصميم نهايي از جانب استاد درس اخذ خواهد شد.


7. در آزمون‌هاي تشريحي در چه قسمتي مي توان پاسخ هاي خود را درج کرد؟ 

بنا به تنظيمات اوليه آزمون يکي از شرايط زير برقرار خواهد بود:

  • در پايان هر سوال يک محل براي تايپ پاسخ  براي شما قرار داده خواهد شد که در اين صورت درج پاسخ مي بايست در همان قسمت انجام شود.
  • چنانچه پاسخ از نوع بارگذاري فايل باشد مي بايست فايل مورد نظر در کادر پايين سوال بارگذاري گردد. محدوديتي در فرمت فايل بارگذاري شده وجود ندارد. محدوديت حجم فايل در بالاي سمت چپ کادر مشخص خواهد شد.
  • در برخي از موارد پاسخ از نوع درج در کادر و يا بارگذاري فايل به صورت همزمان خواهد بود.

 

8. آيا موقع امتحان هم لازم هست که دوربين و ميکروفون دانشجو فعال باشد؟

وقتي آزمون در سامانه مديريت يادگيري (LMS) تعريف و برگزار ميشود، فضايي براي فعال کردن ميکروفون و دوربين وجود ندارد. در صورتي که آزمون در محيط ادوب کانکت برگزار شود و يا بنا به ضرورت جهت احراز هويت نياز به حضور هم زمان در ادوب کانکت هم باشد، در اين صورت بنا به درخواست استاد محترم مي بايست آمادگي فعال کردن دوربين و ميکروفون را داشته باشيد.

 


ساير سوالات متداول:


1. پس از ورود به صفحه اصلي سامانه و درج نام کاربري و رمز عبور، صفحه I’m not a robot ديده مي شود، علت چيست؟

اين پيام فقط در صورتي که در تايپ نام کاربري و رمز عبور خطايي رخ داده باشد نمايش داده ميشود.

در صورت مشاهده خطاي I’m not a robot ، روي لوگوي مرکز آموزش الکترونيکي واقع در گوشه سمت چپ بالاي صفحه کليک نماييد. در اين صورت به صفحه اصلي سايت باز خواهيد گشت در کادر ظاهرشده نام کاربري و رمز عبور خود را به صورت صحيح تايپ نماييد. (در صورت امکان در محيطي مانندword  و يا Notepad  نام کاربري و رمز عبور خود را  تايپ کرده و کپي نماييد.)

در درج نام کاربري و رمز عبور به موارد زير دقت کنيد:

  • کيبورد شما انگليسي باشد.
  • رمز عبور به کوچگ و بزرگ بودن حروف حساس است.
  • در صورتي که از تايپ صحيح نام کاربري و رمز عبور خود اطمينان داريد و همچنان با صفحه I’m not a robot مواجه ميشويد يک بار cache سيستم خود را پاک کنيد.

 

2. نحوه دستيابي به لينک آنلاين و آفلاين فيلم هاي ضبط شده به چه صورت مي باشد؟

اساتيد و دانشجويان محترم ابتدا بايد وارد صفحه درس مربوط به خود شده و  بر روي عنوان "کلاس آنلاين درس ..." کليک نمايند. در پايين صفحه باز شده، در قسمت ليست ضبط ها، مي توان به لينک آنلاين کلاسهاي ضبط شده  دسترسي داشت. لينک دانلود فايل ويدئويي جلسات در دسترس نخواهد بود. ميتوانيد با نرم افزارهايي نظير snagit  يا camtasia صفحه ي نمايش خود را ضمن برگزاري کلاس ضبط نماييد.

***در نظر داشته باشيد در صورت ايجاد اختلال احتمالي در شبکه، ممکن است فايل ضبط شده کلاس قابل دسترسي و بازيابي نباشد.

 

3. کاربرد نرم افزار AnyDesk چيست و چه طور مي توان آن را روي سيستم خود اجرا کرد؟

در مواردي که نياز است پشتيبان از راه دور به سيستم شما متصل شود تا اشکال ايجاد شده در سيستم را بررسي کند ميبايست نرم افزار Anydesk از قبل بر روي سيستم شما نصب باشد. براي اين کار در صفحه اول سايت در قسمت دريافت نرم افزار، اين فايل اجرايي را دانلود نماييد. کافي است بعد از دانلود آن را اجرا نماييد. در صورت متصل بودن به اينترنت در قسمت AnyDesk-Address   يک کد 9 رقمي و يا عنوان سيستم شما درج خواهد شد. مي‌بايست کد و يا عنوان مورد نظر را براي پشتيبان به صورت تلفني اعلام بفرماييد. در آن صورت درخواستي براي شما ارسال خواهد شد و شما با کليک بر روي گزينه Accept اجازه دسترسي پشتيبان به سيستم خود را از راه دور صادر مي کنيد. در صورت قطع شدن ارتباط شما با پشتيبان چند لحظه تحمل فرماييد تا پشتيبان مجدد درخواست اتصال به سيستم را براي شما ارسال نمايد. مجددا شما بايد گزينه accept  را انتخاب نماييد. در ضمن به هيچ عنوان از ابتدا تا زماني که کار شما به اتمام نرسيده است از بستن پنجره  anydesk خودداري نماييد.

 

4. چگونه مي توان cache  سيستم را پاک و تنظيمات شبکه را ريست نمود؟

روي لوگوي ويندوز در سيستم خود کليک کنيد. Internet Options را جستجو کنيد.

گزينه Delete browsing history on exit را تيک بزنيد. در پايين تر روي گزينه Delete کليک کنيد.

در پنجره پيش رو (Delete Browsing History)  تيک همه گزينه ها رو فعال کنيد. (در صورتي که رمز عبوري در مرورگر خود ذخيره سازي کرديد اگر گزينه password  هم تيک زده بشود تمامي رمز هاي ذخيره شده پاک مي شود پس گزينه password  را تيک نزده   در صورتي که از رمز هاي ذخيره شده مطلع باشيد و يا جداگانه در جايي يادداشت کرده باشيد تيک زدن ان مانعي ندارد توجه داشته باشيد که در تنظيمات مرورگر خود در قسمتPassword  مي توان به صورت مجزا يوزر و رمز  مورد نظر را پاک کرد روبه روي ادرس مورد نظر را راست کليک کرده گزينهremove  را انتخاب نماييد)

موارد بالا همگي در تبgeneral  پنجرهInternet Option  است و از طرفي سپس در تبAdvanced  گزينهreset  را هم انتخاب مي کنيم و در پنجره پيش رو گزينه delete personal setting  را تيک کرده و سپس در نهايت گزينه reset را انتخاب مي کنيم.


آخرین تغییر: یکشنبه، 23 شهریور 1399، 12:49 عصر